ASTMAPYSÄKKI
Ota yhteyttä

Testaa kärsitkö ylihengittämisestä

Professori Buteyko kehitti hengitystestin nimeltä kontrollipaussi määrittämään hengityksen volyymia.

Kontrollipaussi mitataan seuraavasti:

a) istu selkä suorana ja anna hengityksesi tasaantua muutamia minuutteja.

b) Kevyt sisäänhengitys, kevyt uloshengitys.

c) Pidätä hengitystäsi kunnes tunnet ensimmäisen tarpeen hengittää. Mittaa tähän kuluva aika sekunteina.

Yritä välttää seuraavia virheitä kontrollipaussin mittaamisessa:

  • Älä muuta hengitystäsi ennen mittausta, esim. älä hengitä syvempään kuin tavallisesti
  • Älä venytä kontrollipaussia pidemmäksi mitä se on – emme mittaa sitä kuinka kauan maksimissaan pystyt pidättämään hengitystä, vaan sitä milloin tunnet ensimmäisen tarpeen hengittää sisään.

Kontrollipaussin (KP) merkitys

  • Jos KP on alle 20 sekuntia, sinulla on oireita kuten yskää, vinkumista, tukkoinen nenä, rasitusastma ja/tai kärsit kenties muista terveysongelmista.
  • Jos KP on 20-40 sekuntia, oireet ovat hävinneet, mutta palaavat, jos altistut jollekin kohtauksen laukaisevalle tekijälle.
  • Jos KP on pidempi kuin 40 sekuntia, olet erittäin todennäköisesti täysin oireeton.

Mitä korkeampi KP sitä vähemmän astmaoireita. Voit paremmin aina kun KP paranee viidellä sekunnilla.

Buteyko-menetelmän ydinopetus on tukkoisen nenän avaaminen ja siirtyminen nenähengitykseen. Tästä lähtökohdasta kurssilaisille opetetaan erilaisia tapoja korjata hengitysvolyymia, kuinka liikuntasuorituksen aikana pitää hengittää ja miten yskän- ja astmakohtaukset estetään. Opastamme myös tekemään pieniä elämäntapamuutoksia, jotka täydentävät muuta hoitoa. Oppilaan edistyessä hänen kykynsä pidättää hengitystään kasvaa. Tästä seuraa astmaoireiden väheneminen ja yleisen terveydentilan paraneminen.

Kroonisen ylihengittämisen oireita

Ylihengittäminen voi näkyä:

  • Hengityselimissä vinkumisena, hengenahdistuksena, yskimisenä, heikentyneenä haju- ja makuaistina, limaisuutena, haukotteluna, tukkoisena ja/tai vuotavana nenänä, toistuvina hengitystietulehduksina ja kuorsaamisena.
  • hermojärjestelmässä “kevytpäisyyden” tunteena, heikkona keskittymiskykynä, turtumisena, liiallisena hikoiluna, pyörryttämisen tunteena, huimauksena, käsien ja jalkojen pistelynä ja päänsärkynä,
  • Sydän, tyypillistä on nopea syke, kivut rinnan alueella, sydämen muljahtelut ja epäsäännöllinen syke.
  • Mieli, ahdistusta, jännitystä, masennusta, ärtyneisyyttä ja stressiä.
  • Muita yleisiä oireita kuten suun kuivuminen, väsymys, painajaiset, huono-unisuus, kutina, hikiset kämmenet, lisääntynyt virtsaamisen tarve kuten vuoteenkastelu tai tarve käydä vessassa öisin, ripuli, ummetus, yleinen heikotus ja krooninen väsymys.

Harjoitus tukkoisen nenän avaamiseksi viidessä minuutissa:

Hengitä rauhallisesti. Pieni sisäänhengitys nenän kautta ja pieni, rauhallinen uloshengitys nenän kautta (hengenvetojen pitäisi olla täysin äänettömiä). Jos nenäsi on niin tukossa ettei nenän kautta hengittäminen onnistu, voit ottaa hengenvedot suupielen kautta.

  • Ota nenästä kiinni ja pidätä hengitystä. Älä avaa suutasi.

  • Liikuta päätäsi tai heijaa ylävartaloasi rauhallisesti ylös ja alas kunnes ja pidätä hengitystäsi niin kauan kuin pystyt.

  • Kun et enää pysty pidättämään hengitystäsi, irrota ote nenästä ja hengitä varovasti sisään ja ulos nenän kautta. Rauhoita hengityksesi niin pian kuin mahdollista.

Toista harjoitus parin minuutin kuluttua niin kauan kunnes nenäsi aukeaa (n. 5 minuuttia). Huom! Nenäsi tukkeutuu pian uudestaan niin kauan kuin hengitysvolyymisi on korjautunut.